התזונה הסינית נשענת על כלים אבחוניים של הרפואה הסינית לצורך הבנה וטיפול. החלוקה הבסיסית לין ויאנג- הזכרי והנקבי, חלוקה לחמשת היסודות (אש, מים, מתכת, אדמה ועץ), חלוקה לארבע עונות השנה, שלושה מבנים קוסמיים (שמים-אדם-אדמה) ועוד חלוקות רבות.

חמשת האלמנטים הינם שחקנים חשובים בהבנת האדם והטיפול בו, כאשר אלו תוארו בין היתר על ידי הסינים כמעגלים מחזוריים הרמוניים ולחליפין דיס הרמוניים. בבסיס התזונה הסינית קיימת השאיפה להגיע להרמוניה ולאיזון ובסיוע מעגלים אלו ניתן לאבחן מצבו של אדם ולטפל בתופעות שונות ומגוונות ברמת הגוף או הנפש הנגרמים מחוסר איזון. לכל אדם נטיות, תסמינים, חוסרים ועודפים שונים והראייה הכוללת של כל אלו הן ברמות הגופניות והן ברמות האנרגטיות היא שמאפשרת ליצור תפריט ייחודי התפור בדיוק למידותיו ולצרכיו של האינדיבידואל.
האדם לפי הרפואה הסינית הוא שילוב בין רוח לחומר כשהחלק הרוחי שבו נקרא "צ'י". זוהי אנרגיית החיים המאפשרת לו לתפקד בכל הרמות והיא מושפעת ממיני גורמים, כאשר תזונה היא אחת החשובות מביניהם. האוכל המוכנס לגופינו משפיע באופן ישיר על רמת ה"צ'י", לטובה או לרעה כתלות באיכותו.
ועל כן התזונה הינה בעלת ערך חשוב לשמירה על בריאות פיסית, מנטאלית ונפשית וכזו המשמשת ככלי טיפולי וככלי מניעתי.
התזונה הסינית היא בת אלפי שנים ועל כן בעלת ניסיון קליני רב בשטח ואינסוף ראיות להצלחתה וליעילותה. אחד הדברים הברורים לעין ביותר הינו כי תופעת ההשמנה מאוד לא שכיחה בסין. מצב רוח מאוזן והגעה למשקל מאוזן הם שניים מהסממנים המדווחים על ידי אנשים המסתייעים ומטופלים בתזונה הסינית.
התזונה הסינית ממליצה לא רק על ה"מה" אלא גם על ה"איך" ומזמינה אותנו לחוות מחדש את ההתפעמות מהאוכל כי כשאני אוכל מזון מזין, טרי ומתאים עבורי ואני יושב מולו רגוע, פנוי ומרוכז אני מצוי בפעולת האכילה ואני יכול להעריך באמת את חווית הטעמים והחושים.

המלצות כלליות בתזונה הסינית:
• הימנעות מאכילת יתר- האכילה צריכה להיות איטית תוך כדי ריכוז באוכל ונשימה סדירה.
• שילוב של קטניות ודגנים מלאים מספקים מנת חלבון עשירה, ויטמינים ומינרלים הדרושים לגוף ואינם מכבידים על הגוף כמו ארוחה עתירת חלבון מן החי.
• שמירה על תזונה מגוונת מספקת את כל הרכיבים שהגוף זקוק להם.
• כדאי להימנע מדגנים לא מלאים וסוכרים המייצרים ליחה והינם חסרי ערך תזונתי. גם מיצים טבעיים הינם רווי סוכר ורב הנזק על התועלת.
• רצוי לצרוך כמה שפחות קפאין הגורם המרצה רגעית ועלול לגרום לחום בגוף ולהתמכרות. כדאי להמריץ את הגוף על ידי פעילות גופנית.
מזון ושתייה קרים עשויים להיות קרים גם אנרגטית וקשים לעיכול, על כן רצוי להמעיט בהם.
• רצוי לא לשתות בזמן הארוחה.
• רצוי מאוד לאכול את הארוחה האחרונה עד לשעה 18:30 ולא פחות משלוש שעות לפני השינה. ארוחות ליליות מכבידות על הכבד ומקשות על מערכת העיכול.

אנרגטיקה של ירקות

מתמירי לחות – תזונה ברפואה סינית

מזון מקריר לפי התזונה ברפואה סינית

מזון קר לפי התזונה ברפואה סינית

מזון ניטראלי לפי התזונה ברפואה סינית

תזונה מומלצת לרוב הבעיות במערכת העיכול

טעמים שונים של מזון