בסוף החורף, לפני תחילת הקיץ, מתחילות הכתבות המפתות בכל מקום על דיאטות לניקוי רעלים.

למה? יש לזה כמה סיבות. הסיבה הברורה היא, שבדרך כלל אלו דיאטות שתורמות לירידה במשקל, ולפני הקיץ יש כמעט לכולנו מחשבות על זה. אבל האמת היא, שביקיני היא לא הסיבה היחידה, לפי הרפואה הסינית, באביב הגוף מתחיל לעשות תהליכי ניקוי רעלים באופן טבעי. בחורף הגוף שלנו אוגר, כי שומן אומר יותר חום גוף, אבל כשמזג האוויר מתחמם, אנחנו זקוקים לפחות ריפוד. שימו לב שבקיץ נוטים לאכול קצת פחות מאשר בחורף, ובאביב השינוי הזה מתחיל.

למרות הפרסום החיובי של ניקויי האביב הללו, חשוב לזכור שניקוי רעלים לא מתאים לכולם. נשים אשר בהיריון או מיניקות, או אנשים אשר סובלים ממחלה כלשהי או מהפרעות אכילה – לא צריכים לעשות ניקוי רעלים. אם אתם מתלבטים, תפנו למטפל שמבין בכך. עוד משהו שחשוב לשים לב אליו, זה שיש המון סוגים של דיאטות ניקוי, ותמיד מומלץ להתייעץ עם נטורופת שיוכל לעזור להתאים לכם את הנכונה. כבר פגשתי אנשים שסבלו מבעיות מפרקים אבל עשו ניקוי שמתאים להפחתת לחץ דם, רק כי זו היתה תוצאת החיפוש הראשונה בגוגל. ניקוי רעלים זהו תהליך טיפולי, ומומלץ לעשות אותו עם ליווי.

המתנגדים לדיאטות הניקוי טוענים כי הגוף מסלק את מה שהוא צריך באופן טבעי, ואין צורך לסייע לו. באופן כללי אפשר לומר שהם צודקים, בגוף שלנו אכן מתרחשים תמיד תהליכי ניקוי רעלים, אבל יש מצבים שבהם עומס רעלים יכול להפריע לתפקוד האופטימלי של הגוף. עומס רעלים בגוף עלול לגרום למגוון רחב של תסמינים: כאבי ראש, כאבי בטן ונפיחות, בעיות עור, קושי בריכוז, בעיות שינה, מערכת חיסון חלשה, עייפות כרונית ועוד.
מהם הרעלים? יש רעלים סביבתיים כמו זיהום אוויר, ריסוס, אכילה לא נכונה ועוד, יש רעלים פנימיים כמו עצירות כרונית, עומס שומנים בדם ויש גם רעלים רגשיים (הסיניים יאמרו שמה שהכי מקשה על הכבד לדוגמא, זה כעס).

מהי דיאטת ניקוי רעלים? בגדול הכוונה היא לשינוי תזונתי הכולל הימנעות מרעלים סביבתיים ואכילת תזונה “נקייה” המאפשרת לגוף מעט מנוחה שתעודד אותו לסלק רעלים באופן יעיל יותר, לרוב בשילוב מזונות וצמחי מרפא המעודדים גם הם את פעולת סילוק הרעלים הטבעית של הגוף. 

ישנם מטפלים המעודדים שימוש בצום הכולל שתיית מים בלבד במהלך ניקוי רעלים, אך זה בהחלט לא תהליך המתאים לכולם וחייבים לעשות אותו בפיקוח צמוד. ישנם גם התומכים בדיאטת ניקוי הכוללת צום מיצים בה צורכים כמויות גדולות של מיצי ירקות ופירות אורגניים, אשר מספקת לגוף כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים, גם צום מיצים דורש פיקוח וליווי.

כפי שציינתי, מומלץ להתאים דיאטת ניקוי באופן אישי על פי הצרכים. יחד עם זאת, צריך לזכור שמאחר וניקוי רעלים היא פעילות טבעית של הגוף, האמת היא שזה לא חייב להיות מסובך, וכל מה שבאמת צריך זה קצת לחשוב על התזונה, פעילות גופנית וכוח רצון.

הנה עשרה הדברים שאתם באמת צריכים לדעת על ניקוי הגוף ואתם יכולים להתחיל לעשות לבד, כבר עכשיו:

1. הימנעו מהמזונות הבאים: אלכוהול, קפאין, בשר, מוצרי חלב, סוכר ומזון מעובד.
2. תאכלו המון פירות וירקות אורגניים. תאכלו סלטים, מרקים ומוקפצים. השתמשו בעשבי תיבול טריים ולא בתבלינים יבשים ומעובדים.
3. תעדיפו חלבון צמחי כמו קטניות (עדיף מונבטות), אגוזים וזרעים שאינם קלויים או מומלחים.
4. שתו רק מים וחליטות צמחים, אבל הרבה! השתדלו לשתות 2-3 ליטר מים ביום.
5. אפשר להתחיל את הבוקר עם מים חמימים עם לימון סחוט טרי.
6. הברישו את הגוף עם מברשת יבשה לפני המקלחת, מהרגליים לכיוון מעלה, ומהידיים והראש לכיוון מטה.
7. פעילות גופנית מתונה מומלצת בזמן ניקוי (ותמיד).
8. הקשיבו לגוף ואכלו רק כשאתם רעבים ועד לשובע, אך לא יותר משאתם צריכים.
9. מומלץ בחום לעשות ניקוי מנטאלי כלשהו כגון מדיטציה קצרה מדי יום.
10. השתדלו לישון 8 שעות בלילה.

מאת

מאיה חריש, נטורופתית ומדריכת צ’י קונג טיפולי

האהבה של מאיה חריש לתחום הרפואה המשלימה הובילה אותה ל-4 שנות לימודי נטורופתיה, שנתיים של לימודי הוראת צ’י קונג טיפולי, השתלמויות והתמחויות רבות, בהן בתחום הטיפול בילדים, ופעילות כשגרירה של מהפכת המזון בישראל. בשנה האחרונה אף התחילה את לימודיה לתואר שני ברפואה משלימה מתקדמת – פיתוח ומחקר ברפואה משלימה.

התמחויות שונות

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

שייך להתמחות